mandag den 28. juni 2010

Helt stille kunne jeg altså ikke sidde.. ups

Heldigvis er min fod i bedring, men jeg kan stadigvæk ikke stå/gå for længe uden at det begynder at gøre ondt. Så her i weekenden tænkte jeg, at hvis jeg nu fandt noget til at sidde stille med og sy i hånden - tja så ville det måske hjælpe til at foden ville blive endnu bedre.

For et stykke tid siden havde min mor lånt et blad af en af hendes veninder og der var der et patchwork mønster på en "selskabstaske" i japansk foldeteknik. Den fik jeg taget en kopi af, og jeg kunne egentlig godt bruge en ny makeup pung, så det var bare at gå i gang.

Da jeg stadigvæk ikke kan scanne og få det ind på computeren, har jeg forsøgt at finde en forklaring på hvordan japansk foldeteknik fungerer via google, men jeg kan desværre ikke finde noget. Så i stedet for har jeg forsøgt mig i programmet "paint" (og det har jeg IKKE prøvet før, så håber du forstår mine tegninger!)

Man skal bruge til den simple udgave to forskellige slags stof (for at få en effekt).
Det ene skal bruges til en cirkel - på min tegning er der to cirkler, men det er fordi den tynde streg skal vise sømrum der er riet ind, men jeg kunne ikke vælge stiblede linjer. Det er nemmest at lave en skabelon i den rigtige/endelige størrelse på cirklen, og derefter stryge sømrummet ind over. Så er det nemmere at ri bagefter.
Det andet stof skal bruges til firkanten som vist på tegningen skal ligge lige ud til kanten af cirklen. Hvis det skal være blødt lægges der en firkant pladevat imellem de to lag af stof som ligger vrang mod vrang.
Når man har lagt firkanten ind på cirklen, sættes det fast med nåle - husk at glatte ud, så der ingen folder kommer.
Så bukkes de buer på cirklen som firkanten ikke dækker ind over firkanten som på næste billed. Buerne skal kun lige bukkes ind så selve bukkekanten ligger op til firkanten. Sæt buerne fast med nåle. Derefter skal det hele syes sammen. Knuden på tråden gemmes inden under den bue man begynder på. Der syes almindelige sting - ligesom når der ries, bare med mindre sting og mellemrum (kan stadigvæk ikke vise det, da der ingen stiblede linjer er).
Det endelige resultat skulle gerne blive som det næste billed, nemlig en firkant:
For at vise hvordan det i virkeligheden ser ud viser jeg et billed af min pung, men ifølge opskriften skulle man bruge det samme stof til både firkant og cirkel, og derfor blev mit resultatet en smule anderledes, men man kan stadigvæk se mine sting og forhåbentlig forstå meningen:
Og pungen endte med at se sådan her ud fra forsiden:I selve opskriften var der ikke noget med, at lave quiltning, men jeg syntes nu alligevel at blomsten skulle have nogle støvdragere lavet af kædesting og franske knuder.
Så nu har min makeup fået nyt hjem (for det næste stykke tid).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails