tirsdag den 20. april 2010

DIY pudebetræk

Så nu forsøger jeg mig med min første egen DIY: Et pudebetræk.

Det du skal bruge er:
  • Et stk. pude på 45x45 cm
  • To stofstykker på 8x30 cm
  • To stofstykker på 8x42 cm
  • Forskellige farver til midterstykke på 8 cm i bredden - eller et stort stykke på 30x30 cm
  • Sytråd der matcher
Jeg har valgt at sætte en firkant af sammensyet strimler ind i midten af puden, men man kan sagtens sætte et ensfarvet stykke ind på 30x30 cm (ender med at være 28x28 cm).
For at stykket i midten af puden skal være rammet ind, klippede jeg to stykker på 8x30 cm og to stykker på 8x42 cm

Selve puden er 45x45 cm, men da jeg gerne vil have en mere fyldig pude vælger jeg, at betrækket skal være 40x40 cm i færdige mål.

Jeg har valgt at betrækket skal have en overlapning som "åbning" bagpå, og derfor lavede jeg to stykker stof på hver 42x30 cm.
Mine stykker er alle blevet overlocket for stoffet ikke skulle løbe, men man kan sagtens zig zag kanterne rundt. Jeg havde turkis i overlockeren og derfor ser mine stykker sådan ud.

Da man kommer til, at se kanterne på begge bagsidestykker når puden er færdig skal den ene af siderne på 42 cm bukkes op og syes:

Min symaskine blev indstillet på, at sy med 3,5 i sømlængde, og lige-ud søm. Det syntes jeg nemlig ser bedst ud, men prøv på et stykket afklip og se hvordan du gerne vil have det færdige resultat ser ud. Jeg brugte trykfoden som måletager - stoffets yderste kant fulgte hele tiden trykfoden mens jeg syede.

Som sagt havde jeg jo valgt at midten af pudebetrækket skulle være strimler af forskellige farver, så jeg regnede ud af det færdige resultat skulle være 30x30 cm med sømrum. Derfor delte jeg feltet op i 5 rektangler på 8 cm i bredden (ender med at blive 6 cm efter sammensyning).

Jeg ville så gerne have at felterne skulle forskydes af hinanden, så derfor blev den første rektangel delt i 3 felter på 8x10 cm og 1 felt på 8x8 cm.
Rektangel nr. 2 blev delt i 3 felter på 8x10 cm, 1 på 8x6 cm og 1 på 8x4 cm.

Kort fortalt lavede jeg 3 rektangler som den første, og 2 rektangler som den anden.
Billed nr. 1: Viser rektangel nr.1 og 2 sammensyet.

Billed nr. 2: Påsyning af selve "rammen" om midterstykket, startet med de to stykker i målene 8x30 cm.

Billed nr. 3: Påsyning af resten af "rammen", hvilket vil sige stykkerne på 8x42 cm.

Så skal for- og bagside bare syes sammen, da jeg havde svært ved at se forskel på ret og vrang på selve stoffet, satte jeg knappenåle i den side jeg valgte skulle være ret.
Billed nr. 4: Først lægges det ene stykke på 42x30 cm på så det lægger kant mod kant og ret mod ret med forstykket af pude. Den kantning som der blev syet skal ikke være den kant der lægges til.

Billed nr. 5: Derefter gøres det samme med det andet stykke på 42x30 cm, så det ligger ligesom på billedet.
Derefter sættes der nåle i hele vejen rundt, og stykkerne syes sammen.

Billed nr. 6: Hjørnerne klippes af, ikke så der klippes i sammensyningen, men på skrå så pudebetrækket kan få pæne hjørner når betrækket vendes.
Billed nr. 7: Så kan åbningen tages fra hinanden, så betrækket kan vendes om til retsiden.
Billed nr. 8: Efter at have vendt betrækket, kan selve puden nu puttes ind i.
Billed nr. 9: Efter puden er kommet helt ind i betrækket, kan man nu kun se den når man løfter på åbningen på bagsiden.
Og så er pudebetrækket færdig, og her er mit færdige resultat:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails